Als je steeds paid traffic naar je homepagina stuurt, dan loop je waarschijnlijk kansen tot hoge conversie mis.

Er bestaat geen strategie die voor iedereen geschikt is. Het is namelijk te breed om één-op-veel te communiceren.

Er is een betere manier om meer conversies te genereren: echte conversies gebeuren via een landingspagina en niet je homepagina.

Waarom?

Je homepagina is een algemene pagina. Het is een pagina waar bezoekers terechtkomen voor algemene informatie over jouw bedrijf, maar niet om over te gaan tot conversie.

Een landingspagina daarentegen, heeft een specifieke bestemming. Daarheen stuur je je bezoekers met het doel om te converteren.

Laat we dit even illustreren een eenvoudig voorbeeld:

Je zoekt iets (en hoe vind je dat?)

Stel: je bent op zoek naar een paar zwarte laarzen. Je gaat naar Google en begin je zoektocht naar ‘zwarte laarzen’.

De eerste link die je aanklikt, stuurt je naar een algemene homepagina met allerlei verschillende soorten artikelen, waar je niet meteen de zwarte laarzen terugvindt.

En wat nu?

Hoogwaarschijnlijk ga je terug naar je oorspronkelijke zoekresultaten in plaats dat je de website doorzoekt om de laarzen te vinden. Vervolgens zoek je een link dat je naar een betere website stuurt, waar je WEL meteen de zwarte laarzen vindt.

Hetzelfde geldt voor alle zoekopdrachten en social media-advertenties.

Het doet er niet toe of je een product of een service verkoopt.

Als iemand informatie zoekt of een advertentie ziet, willen ze niet op je homepagina “gedumpt” worden. Ze willen rechtstreeks de informatie vinden die relevant is voor hun specifieke wensen.

Een Homepagina is geen landingspagina

Het echte probleem bij het sturen van bezoekers naar je homepagina is verantwoordelijkheid.

Je maakt ze verantwoordelijk voor het navigeren door jouw website. Je maakt ze verantwoordelijk voor het vinden van de nodige informatie. Je maakt ze zelfs verantwoordelijk voor jouw conversiepercentage. Hoe crazy is dat?

Laten we eens kijken naar ons eerste voorbeeld.

Als we ‘zwarte laarzen‘ zoeken via Google, bekomen we dit:

Wat wil je graag zien als je deze aanklikt? Een pagina waar je de “nieuwste” zwarte laarzen kan kopen natuurlijk!

Daarom stuur je paid traffic het best naar een relevante pagina. Zo neem je rechtstreeks deel aan het gesprek dat al gaande is in het hoofd van de bezoekers.

Als bezoekers in een probleemfase zitten, verwachten ze een oplossing. Als ze in de oplossingsfase zitten, verwachten ze een product.

Hoe maak je best een landingspagina?

Nu we weten waarom landingspagina’s van fundamenteel belang zijn voor het conversie-succes van je paid traffic: hoe worden deze landingspagina’s ontworpen?

De 6 essentiële elementen voor het ontwerp van een winnende landingspagina:

USP (Unique Selling Proposition)

Als startpunt moet je een onderscheidend element definiëren. Waarin verschilt je product of dienst van de concurrentie?

Een duidelijke USP stelt duidelijke verwachtingen voor je klanten en stelt hen in staat te begrijpen waarom ze je product of dienst moeten aankopen.

Je hebt tot 5 seconden tijd om je bezoeker te overtuigen en je USP benadrukken is de snelste manier om dit te doen.

Een Hero Shot

“Een foto zegt meer dan duizend woorden”. Dit heb je waarschijnlijk al meermaals gehoord, maar het geldt ook voor je landingspagina.

Gebruik overtuigende beelden om je aanbod krachtiger over te brengen. Of dit nu een foto of een video is: zorg ervoor dat deze van professioneel en duidelijk is.

Hierdoor moeten bezoekers idee krijgen van je aanbod.

Jouw Voordelen

Sel je jezelf de vraag: als je bezoekers niet meteen begrijpen welk voordeel je aanbod hen biedt, hoe goed zal het dan verkopen?

Probeer dus de vraag “Wat betekent dit voor mij?” te beantwoorden, vanuit het standpunt van je bezoekers. Dit zal je helpen om ze gericht te benaderen.

Gebruik opsommingstekens of cijfers om aan te geven wat inbegrepen is en waarom dit de juiste aanbieding voor hen is.

Vermijd zeker paragrafen of dikke tekstwanden: die zorgen ervoor dat bezoekers afhaken.

Sociaal bewijs

 

Sociaal bewijs is een krachtig en overtuigend middel.

Simpel gezegd, je kunt sociale signalen gebruiken om te illustreren dat andere mensen ook gekocht/ geconsumeerd/ gelezen/… hebben wat je hen aanbiedt.

Maak maar één conversiedoel = Call To Action

Je conversiedoel is een term die beschrijft wat het doel van de pagina is. Het is enkel bedoeld om de focus te behouden bij het ontwerpen van je landingspagina.

Maak één CTA per landingspagina. Het gebruik van meerdere CTA’s verstoort de aandacht van de bezoekers.

Message Match

Daarnet hebben we al de meerwaarde besproken om bezoekers naar een relevante pagina te sturen.

Zorg er dus voor dat de informatie op de landingspagina matcht met je advertentie.

Conclusie

Als je paid traffic naar je homepagina stuurt, dan vergooi je je marketingbudget.

Je homepagina is een startpunt, bedoeld om algemene informatie te verschaffen.

Landingspagina’s daarentegen, zijn ontworpen voor een specifiek doel. Elk element op de landingspagina kunnen we testen en op termijn optimaliseren om meer conversies te genereren.

Je betaalt voor dit traffic.

Als je momenteel nog bezoekers via advertenties naar je homepagina stuurt, raden we je aan om dringend werk te maken van een relevante landingspagina.